Dar vienas nusistebėjimas

Vytautas ALIŠAUSKAS

 

Iš karto turiu deklaruoti, kad nejaučiu jokio – visai jokio – potraukio per užgavėnes persirengti ožiu, žydu, vienuoliu, daktaru ar bent apsivilkti išvirkščius kailinius, todėl tai, kas bus toliau, parašyta be jokios empatijos žmonėms, kurie patiria tokį nenumaldomą norą.

1. Vėl regiu diskusiją – rengtis užgavėnėse žydais ir čigonais, ar nesirengti? Itin rimtų ir atsakingų kultūros ir valdžios atstovų kompanijoje tas klausimas buvo labai akademiškai svarstomas ir argumentuota, kad vaizduojami ne „žydai kaip žydai“, o kaip „svetimo“, „kito“ simbolis. Tiesa, nebuvo paaiškinta, kodėl tai svarbu – kiek pažįstu archajinę kultūrą, tai „svetimas“ nėra miela, teigiama ir palaikytina jėga. Veikiau atvirkščiai. Lūžiniais laikotarpiais išlenda visokios baisybės, nesvarbu ar tai helouvynas, ar užgavėnės. Ir karnavalas yra jų įveika.

2. Taip, XIX a. kaimo bendruomenei žydas gal ir galėjo reprezentuoti „svetimą“, nes buvo tikrai ne jos narys. Kaip ir daktaras ar vienuolis. Deja, ta simbolika tikrai šiandien yra beprasmė, nes nei žydas, nei rusas, nei kongietis – jei jis yra lojalus mūsų civilizuotos demokratinės šalies gyventojas – nėra „svetimas“.

3. Atvirai kalbant, pirmi du punktai mažai prasmingi – man nusispjaut, ką žydai ar čigonai mūsų protėviams galėjo simbolizuoti. Reikalas paprastas – jei toks neva paprotys žeidžia žydus, tai paprastas padorumas reikalauja to atsisakyti. Mačiau Izraelio ambasadoriaus, nežinau ar šiųmetį, raginimą to atsisakyti, mačiau FB draugų žydų bjaurėjimąsi ir skaudinimąsi. Ar čia dar reikia priminti Bibliją, su jos priesaku, nedaryti kitiems to, ko nenorime, kad mums darytų?

4. Visiška paslaptis, kuo mums apskritai brangus šis „paprotys“? Su visais į praeitį nuėjusio kaimo atributais (esu tikras, kad dauguma jaunimo nesupranta net posakio „išvirkšti kailiniai“). Suprantu, kad tai proga pašėlioti. Bet jei reikia „svetimo“ – tai gal svetimas šiais laikais iš tikro „Alien“ personažas? kitos planetos siaubūnas? ar bent iš žmonių kontrolės ištrūkęs robotas? ;) Nejaugi jei nebesidėsiu žydo, čigono ar dar kokios ką nors žeminančios kaukės, tapsiu mažiau lietuvis? Prarasiu savastį? Susimildami, nejuokaukite. P.S. Jei šitos apeigos atėjo iš pagoniškų laikų – tai įdomu, kuo lietuviai rengdavosi, kai nežinojo nei žydų, nei čigonų?

Daugiau skaitykite: http://lzinios.lt/lzinios/Komentarai/dar-vienas-nusistebejimas/239424
© Lietuvos žinios